A Ford Focus 21 éve robbant be a kompakt kategóriába. Forradalmi forma, forradalmi futómű, kiváló menettulajdonságok, vezetőközpontúság. A Golf és az Astra kemény ellenfelet kapott, 1999-ben még az Év Autójának is megválasztották. A negyedik generációnál járunk, formájában vissza-visszautal az ősre és az utódokra, rafinált vonalakkal próbál izgalmasabb lenni, de formailag belesimul a kompakt mezőny kínálatába. A mostani Focus inkább bőséges karosszéria és modellválasztékkal próbál kiemelkedni a mezőnyből, a negyedik generációval debütált Active családdal van is rá esélye.

 

Az európai piacot is behódították az SUV-k, az eladott autók csaknem 30%-át teszi ki a kategória, 2007-ben csupán 8% volt a szegmens piaci részesedése. A Ford ambiciózus terveket szövöget, szép nagy szeletet kíván kihasítani az SUV tortából, ezért kiskategóriás modelljeiből is elkezdett „crossoveresített” modellvariánsokat kínálni (KA és Fiesta Active). Nem is volt kérdés, hogy a kompakt Focus új nemzedéke is belép majd a sorba.

 

A Focus Active hasmagasságát megemelték, kapott dögös fekete védőelemeket ezüst betétekkel a sárvédőkre és küszöbökre. Természetesen maradt a fronthajtás, de a Focus felkészült a „szabadidős kihívásokra”. Az Active kétféle karosszériaváltozatban elérhető: ötajtós – ez kicsit SUV-sabb, vagányabb hatású és a kombi vagy Wagon, ami szellemiségben inkább a Volvo-féle elegánsabb, Cross-Country vonalhoz áll közelebb (nyilván kevésbé borsos árcédulával).

 

A Focus egyik nagy dobása továbbra is az élvezetes vezethetőség, aminek központi eleme a mára tökélyre fejlesztett futómű. Az Active sorozat ráadásul speciális első és hátsó csuklókat kapott. A különleges CCD rendszer 2 ezredmásodpercenként figyeli a futómű, a karosszéria, a fékrendszer és a kormánymű adatait és mindig úgy hangolja őket, hogy a lehető legjobb lengéscsillapítást és legkiválóbb rugózási komfortot biztosítsa. Arról nem is beszélve, ha épp véletlenül sikerül belehajtani egy óriási kátyúba, a rendszer igyekszik villámgyorsan áthangolni a lengéscsillapítást, hogy a keréktárcsa és gumiabroncs minél kisebb ütést kapjon. Természetesen a vezető is választhat üzemmódot.

 

Nem kérdés, hogy az extrák is hozzák a kompakt kategória aktuális szintjét, parkolóautomatika, HUD, 8”-os érintőkijelző a középkonzolon, okostelefonok vezetéknélküli töltése és még sorolhatnánk, az emberközpontú dizájn révén a Ford számtalan „okos extrával” tömi meg modelljeit.

 

A motorválaszték bőséges: 1,0 és 1,5 literes EcoBoost benzinesek 125,150,182 lóerős teljesítménylépcsőben érhetők el, 1,5 és 2,0 literes EcoBlue dízelek pedig 120 és 150 lovas változatban.

Ha valaki olyan kompaktot szeretne, ami kiemelkedik a „japán, koreai, VII-es Golf, Astra, Mégane” szürke tömegből, érdemes elgondolkodnia egy Focus Active modellen, ami már 6,8 millió Forinttól kínálja magát.