A terepjáró olyan, mint a farmer. Sosem megy ki a divatból. Az autós médiumok csapjaiból is folyton az folyik, hogy az SUV mekkora divat. Az a bizonyos SUV már majd’ 30 éve is divat volt, mikor a Ford azon a forró, 1991-es nyári éjszakán lerántotta a leplet a vadonatúj Explorerről.
Repüljünk vissza az időben és lessük meg, melyik volt az a 10 terepjáró, amivel a celebek és divatőrültek szaladgáltak. Ó azok a kilencvenes évek!

 

10. Toyota RAV4

Kategóriateremtő újdonság volt 1994-ben. Szenzáció, attrakció, botrány! Az első összkerekes járgány, ami önhordó karosszériát kapott. Botrány, hiszen a 4WD változat mellett, hátsókerekes kivitelben is készült! Nem is terepjáró? Mi ez? SUV! 1997 és 2003 között elektromos hajtású kivitel is készült, Camry és Corolla összetevők alkották, ez volt az egyik első modell szériában dupla légzsákkal.

9. Mitsubishi Pajero

A Pajero második nemzedéke 1992-ben érkezett, igazi, vérbeli terepjáró. Dakar futamok sztárja és igazi világautó lett belőle. A kilencvenes évekbeli terepjárókínálat alappilére. Ez volt az a modell, amit az USA-ban és Dél-Amerikában Montero névre kellett keresztelni, mert a Pajero név matyizó majmot jelentett.

8. Kia Sportage

A koreai márka sikermodellje. Az elérhető árú, már nem a teljesen levetett japán technikára épülő modell, ami ráadásul igazi összkerekes. Ez volt az 1993-ban bemutatott Sportage, aminek a koreai márka fennmaradása és áttételesen mai piaci sikere is köszönhető.

7. Mercedes G-Klasse

Gelandewägen - azaz “terepjáró”, erre utal G. A diszkókorszak végén, 1979-ben a Mercedesnek meg sem fordult a fejében, hogy a Steyr-Puch-al közös szerelemgyereke világi karriert fut be és a kilencvenes években is kapós marad. Hadseregek, hegyi doktorok és kőgazdagok vitték a G osztályt és viszik a mai napig… A böhöm kocka a siker receptjévé vált.

6. Lada Niva

Az oroszok “találmánya” 76-ból. A kilencvenes években és napjainkban is népszerű. Gyakorlatilag változatlan formában készül. Szerényen húzódik meg a RAV4 mellett, mint önhordó építésű terepjáró, az elsőség a Niváé, de a vasfüggöny mögött ezt nem verték olyan nagy dobra. A Szomszédoktól és Kisvárostól kezdve a Bíbor folyókig még filmvásznon és tévéképernyőn is szerepelt. A nyugati piacokon is sikeres tudott lenni.

5. Subaru Forester

Egzotikus, boxermotoros, keretnélküli ajtós, már-már crossover jellegű összkerekes Japánból. Ez a Forester. Alapjait az Impreza adta, koncepcióautóként 1995-ben mutatkozott be. Kombi építés, összkerékhajtás, az első Crossoverként számontartott járgány. Az első 1997 és 2002 között futott generáció a legizgalmasabb.

4. GEO Tracker / Suzuki Vitara

A Suzuki Vitara első nemzedéke 1988 és 1998 között készült. Escudo / Sidekick / Tracker / Santana / Sunrunner stb., nevekkel került forgalomba. A 90-es évek nagy slágere volt, főleg a hátul vászontetős kivitel. Ma is kívánatos retroautó.

3. Jeep Cherokee

Grand Cherokee, Cherokee, A Jeep slágere. Számos film és sorozat sztárja, a Superman Legújabb Kalandjain keresztül a Jurassic Parkig, arról nem is beszélve, hogy Magyarországon a maffiozók kedvenc járműve volt. Ausztriában is készült a Magna Steyr üzemben. Akár egy korszak ikonja is lehet...

2. Jeep Wrangler

Fullos és ősi terepjáró, mégis inkább kelendő divattermék volt a kilencvenes években. Ezt a Spinédzserekbeli szereplése is figurázza, de a Jurassic Parkban is láthattuk. Egy menő tini, akkoriban Wranglert kapott, ha az Beverly Hillsben élt és jó volt a bizonyítványa.

1. Hummer

Hadászati eszközből, szupermenő és szuperdrága játékszer lett. Óriási, behemót és irdatlanul sokat zabál az eredeti Hummer. Mégis divatcikk lett. Képzeljük el az Acapulco Akciócsoprot kezdését a legsötétebb kilencvenes évekből! Fabio, Catherine Oxenberg és Allison Armitage… Na meg a tengerparton csapató Hummer…