Köszönjük, hogy szavaztatok a múltkori „Öt stílusos autó a garázsfelhajtóról” poszt végén. A dobogós helyezett autókat külön posztban fogjuk bemutatni. Először érkezik az egzotikus, ritka és gyors utcai rallyautó, a Lancia 037 Stradale.
Az FIA 1982-ben megújította a rallyosztályokat. A korábbi számozásos rendszer helyett, betűket kezdtek el használni. Megszületett a B csoport, a homologizációhoz 200 db legyártott utcai példányra volt szükség. A Lanca úgy döntött, hogy az új csoporthoz, új szabályokhoz új modellt fejleszt, a már jól bevált recept alapján. Csővázas felépítmény, középmotor, könnyű kasztni. Az autó a Pinninfarina, az Abarth és a Dallara együttműködésének gyümölcseként készült el. A váz központi része megegyezett a Montecarloével, a többi része azonban vadonatúj fejlesztés volt. A karosszéria anyaga kevlár, a csöveké acél.
Az autó középmotoros, a motor a hátsó kerekeket hajtotta és hosszában került elhelyezésre. (A márka utolsó hátsókerékhajtású rallyautója) Turbo helyett Volumex kompresszort kapott. A motor 2 literes, négyhengeres, benzinbefecskendezéses DOHC erőforrás. Eleinte 265, majd 280 az Evo 2 modell pedig egészen 325 lóerős teljesítményre volt képes.
A Stradale „Rally” néven 1982 márciusában mutatkozott be a nagyérdemű előtt, Április elsején homologizálták, a 200 példány ekkorra készült el. (Összesen 207 darab készült.) A Rallyváltozat sikerre született, olyan nagyok „csapatták” vele, mint Walter Röhl, Markku Alén, Attilio Bettega. A 037 Rally megnyerte a Monte Carlo Rallyt, a Tour de Corse-t, az Akropolisz rallyt, győzött Új Zélandon és Sanremoban is. Megszerezte az 1983-as WRC bajnoki címet.
Az RM Sotheby’s különleges és ritka autók aukciójával foglalkozik világszerte. Az esseni Techno Classicán, az év egyik legnagyobb európai klasszikus autós rendezvényén tartanak majd aukciókat április 11-én és 12-én. Az egyik kalapács alá kerülő modell a cikkben szereplő 037 Stradale lesz. Teljesen érintetlen állapotban maradt fent, alvázszáma 0022, ami a 22. legyártott példányra utal. Először a Bignardi család tulajdona volt, 1984-től, majd Palermoba került 2005-ben, végül 2015-ben Németországba. Pénteken, 12-én kerül majd kalapács alá, a kikiáltási ára: 350 ezer euró, vagyis több, mint 112 millió forint.
Forrás: RM Sotheby’s
Képek: RM Sotheby’s, Fotó: Peter Singhof