Az idő repül... Húsz éve, 1999 végén mutatkozott be az Audi "kisautója", az A2, ami inkább volt formabontó, előremutató és ízig-vérig Audi, mint kisautó. Tündöklés és bukás. Ismerjék meg az A2 történetét.
A négykarikás márka utolsó kisméretű autója az 50-es volt, ez adta az ős-Polo alapját is. Azonban 1978-ban, gyártását beszüntették, hiszen veszélyeztette a Polo piacait.... A német márkának azután egy darabig nem volt sem kis, sem pedig kompakt modellje.
Az Audi 1997-ben tette be a lábát a kompakt szegmensbe az A3-assal, ugyanebben az évben egy egy formabontó tanulmányt leplezett le, ez volt az AI2 koncepció. Egy négykarikás kisautó érkezését vízionálta...
Az 1997-es és 1998-as évben az autós sajtó minden szereplője először az A-Klasse zseniális felépítésével, majd pedig botrányos "jávorszarvestesztjével" és annak következményeivel volt tele. Egy biztos volt: a csillagosoknak jól ment a bolt, az A-Klassét vitték, mint a cukrot.
A VW csoport és az Audi pedig a konkurencia sikerén felbuzdulva megkérte újdonsült, kedvenc házi formatervezőjétt, Luc Donkerwolkét, hogy tervezzen prémium kisautót. Donkerwolke akkoriban volt túl az első Octavia és Fabia dizájnján.
"Nem kisautót, hanem kisméretű Audit tervezünk..." Ez vezérelte a mérnökök seregét az A2 megalkotása során. Igazi műszaki csemege született: Alumíniumkarosszériás kisautó, a space-frame megoldások a későbbi A8-asok, TT-k építési módját alapozták meg. Akkoriban csak az 1994-óta futó A8 készült alumíniumkasztnival az Audinál.
Az MPV-szerű felépítés és a "szendvicspadló" a konkurens A-Klasséhoz hasonló megoldás volt. A padlólemez maga pedig az I-es Fabiaval, IV-es Poloval, II-es Ibizával közös PQ24 volt. Kezdetben 1,4-es 75 lovas benzinessel és 1,4-es 75 lovas TDI-vel árulták. Később a híres 1,2 TDI is érkezett, amivel az alumíniumkasztni és speciális gumik segítségével az A2 3 literes átlagfogyasztást produkált. Életciklusa végén az 1,6 FSI is bemutatkozott benne.
Az A2 gyártása 1999 novemberében indult Neckarsulmban. Mikor a szalonokba került 2000-ben tündökölt és számos dizájndíjat is bezsebelt. Egy dolog azonban biztos volt. Kisautóhoz képest irreálisan drága volt. Sokkal drágább, mint az acélkarosszériával készülő konkurense, az A osztály... Ez okozta bukását is...
Az utastér prémium kidolgozása, a rendelhető nappabőr, Alcantara kárpizás, a különleges élénk, külső színárnyalatok sem tudták megmenteni. Az A2-n semmi sem volt hagyományos. Motorháza sem volt nyitható, a folyadékokat úgynevezett "szervízajtón" ("Serviceklappe") lehetett ellenőrizni, cserélni az autó orrában, a motorház nem volt nyitható, hanem a fedél lecsavarozása és leemelése után lehetett hozzáférni a motorhoz.
Sajnos az A2 eladások nem futottak fel, 2005-ben, 176 377 legyártott példány után a VW csoport leállította a gyártás. Az A-osztály nyerte a csatát... Az A2 maradt kuriózumnak... 2019-ben és 2020-ban az első generációs A osztályok lenézett, rozsdásodó furcsa szerzetekként róják a magyar utakat, továbbra sem emlékeztetnek a csillagos márka egyik modelljére sem. Az A2 mellettük csillogó különlegességnek tűnik, alumínium kasztniját még nem falja a rozsda... Talán egyszer kultikus modell lesz...