A Zsiguli Kelet-Európában, és különösen Magyarországon ikonikus autónak számít. A régi rendszerben vágyva-vágyott tárgy volt, sok-sok hosszú évet kellett rá várni. Szerencsére hazánk az Ikarus buszokért cserébe nagyobb mennyiséget tudott importálni.
A „három doboz” autóforma megtestesítője, sokak gyerekkori vágya, lakótelepi parkolók, vidéki garázsok örök lakója. Napjainkra még nagyobb megbecsülésnek örvend, sajnos már nem része az utcaképnek.
A Zsiguli vagy későbbi nevén Lada, 1970-ben mutatkozott be. Az 1966-os Fiat 124 jelentős mértékben átalakított szovjet változata, amit a nagy olasz kommunistáról, Palmiro Togliattiról elnevezett városban gyártottak. A gyári kódneve, 2101 volt, többféle „modellfrissítést” is megélt, 21013 és 21011 kódnéven is készült, „ezerkétszázas” és „ezerháromszázas” motorral is. A 21011 elöl három jellegzetes „légbeömlőt” kapott a hűtőrács alatt, más mintájú üléseket, picit modernizált műszerfalat és egy tolatólámpát a jobb hátsó lámpa alá.
Modern kocsinak számított megjelenésekor, 1966-ban a Fiat 124 olyannyira előremutató volt technikai szempontból, hogy az 1967-es „Év Autója” választást is megnyerte. Kategóriájában olyan vetélytársakkal kellett számolnia, mint a VW 1500/1600 „ponton karosszériás bogarak”, Ford Taunus 12M/17M és Opel Kadett B. Azoktól sokkal finomabb, modernebb autónak számított és nem a ’60-s évek kicsinyített amerikai autója akart lenni.
A „Zsiguli” jóval erősebb futóművet, erősebb fűtést és számos egyéb átalakítást tartalmazott. Használta a magyar rendőrség is. Készült belőle nyugati exportra is, ezek akár 1500-as motorral, fejtámlákkal, bőrborítású tetővel is készülhettek. A célországok: Anglia, Franciaország, NSZK, Finnország voltak.
A csatolt képsorokban a gyári fotók mellett, az exportmodellek katalógusfotóit is megcsodálhatjuk.
Képek forrása: autowp.ru