Újabb ikonikus Skoda modell ünnepli kerek születésnapját! A 60 éves Octavia után, amiről írtunk itt és itt is, utódja az 1000MB 55. születésnapját ünnepli. Ez a modell adta 1988-ig, a "faros" Skodák alapját.
A Skoda gyár mérnökei az ötvenes évek végén megbízást kaptak egy olcsón gyártható, a korábbi modelleknél egyszerűbb konstrukciójú és szélesebb tömegek számára elérhető modell tervezésére.
Az egyszerűség kedvéért a farmotor-hátsókerékhajtás megoldást alkalmazták, ami akkoriban nem volt ördögtől való megoldás, hiszen a VW Bogár és a technikájára épülő korabeli VW modellek (1500,1600,Karmann Ghia...), a Renault 4CV, később Dauphine, Fiat 500, 600, 850, Hillman Imp és még sorolhatnánk, mind-mind farmotorosak voltak.
Az új modell 1964 tavaszán mutatkozott be, és az 1000 MB nevet viselte, ami a cseh márka szülővárosának, Mladá Boleslavnak az 1000 éves jubileumára utalt. Az új modell óriási siker lett. Kellemes forma, kezes viselkedés, tágas kocsiszekrény. Nyugaton is népszerű lett, ott ráadásul kedvező árcédulája is segített.
Hosszú évekre az 1000 MB maradt a Skoda gyár legnagyobb volumenű fejlesztése, a későbbi modellszériákat: 100, 105 / 120 / 130 / Rapid mind-mind az 1000 MB alapjainak továbbfejlesztésével hozták létre. A hetvenes-nyolcvanas évekre azonban a farmotor-hátsókerékhajtás építésmódja divatját múlttá vált.
Az 1000 MB még egy modellfrissítést is megélt 1966-ban (változott az orr kialakítása) és egészen 1968-ig, a 100-as széria bemutatkozásáig maradt gyártásban. Ma sem lehet szó nélkül elmenni egy-egy szép (vagy kevésbé szép) állapotú példány mellett. Tulajdonosainak féltett kincse.
Képek forrása: Skoda