Isten éltesse minden idők legnagyobb példányszámban eladott, legmegbízhatóbb és egyik legikonikusabb roadsterét, a Mazda MX-5-ötI A sikersztori 30 éve kezdődött, és azóta is töretlenül tart, negyedik generációját éli a kis roadster. Fikarcnyit sem veszített bájaiból és minden generáció megőrizte az igazi MX-5 értékeket!

 

Az MX5 őstörténete egészen 1979-ig nyúlik vissza, mikor Kenichi Yamamoto, a Mazda kutatásfejlesztési vezetője és Bob Hall, a Motor Trend zsurnalisztája találkoztak... Bob mesélt a tradicionális brit roadsterek iránti rajongásáról, és sajnálatát fejezte ki azok gyatra megbízhatóságát illetően. - Milyen jó is lenne a brit roadsterek értékeit a japán autók megbízhatóságával ötvözni! - kiáltott fel. Yamamotonak is tetszet az idea, amiből sok-sok évvel később a roadster-legenda megszületett.

Sajnos a Mazda vezetőségén elég nehéz volt keresztülvinni a koncepciót, a múltbeli kudarcok miatt nem voltak boldogok, mikor egy újabb "rétegmodell" ötlete körvonalazódott. Nem is lett belőle semmi, egészen addig, míg Yamamoto az igazgatói székben nem került. Ekkor felkérte Bob Hallt, az MX-5 projekt vezetésére.

Mazda Experiment project number 5, vagyis ötödik Mazda kísérleti projekt. Ez volt a szexi, kisméretű roadster projektjének fedőneve. Hogy elöl, hátul vagy középen kaparjon-e sem volt egyértelmű döntés, erre is többféle tervet hoztak, míg végül el nem dőlt, hogy hátsókerekes legyen az újdonság. A futómű kivételével a különféle szerkezeti egységeket is más-más Mazda modellből "kukázták". Az 1,6 literes 116 lóerős motor a 323-asból, a sebváltó az RX-7-es nagytestvérből érkezett. A futóműnél több sikertelen "átültetési kísérlet" után döntöttek a teljesen új fejlesztés mellett.

Egy kihívás akadt még... A biztonsági előírások, amik főleg az Egyesült Államokban voltak ellenségei a kisméretű, könnyű és nyitott tetejű sportkocsiknak. A számítógép segítségét kérték, az akkoriban elterjedő tervezőrendszerekkel sikerült megtalálni az ideális súlyelosztást és felépítést, ami megfelelt a biztonsági előírásoknak. Apropó ütközés és biztonság, Cronenberg 1996-os klasszikus filmjében, a Karambolban (Crash) is szerepel MX-5-ös. 

A vadonatúj MX-5 1989-ben mutatkozott be a Chicago Autoshow-n. Óriási siker lett! Már az első évben rekordmennyiséget adtak el az Egyesült Államokban, Európába nem jutott még belőle, csak 1990-ben, de a leleményes kereskedők megtalálták a módját, hogy busás haszon mellett importálják a modellt az öreg kontinensre.

Az első generációból, több mint 400 ezer példány talált gazdára, helyet kapott a San Francisco-i Modern Művészetek Múzeumában is! A második generáció az MX-5 értékeket megőrive, 146 lóerővel, fix lámpákkal, súlycsökkentve érkezett. A Tokio Motorshow-n debütált, 1997-ben. Kétezerben, már 700 ezer példány talált gazdára a két generációból, 2001-ben modellfrissítést is kapott.

A harmadik generáció 2005-ben érkezett, 2009-ben és 2012-ben kapott modellfrissítést. Keménytetős és targatetős verzió is bemutatkozott belőle. Megerősített biztonság, még jobb vezetési élmény és az ős MX-5-höz visszanyúló design jellemezte.

Az aktuális széria a Párizsi Autószalonon debütált, 2014-ben. Minden idők legszexibb, leg high-tech-ebb MX-5 dizájnját kapta. Sikere töretlen.